Institutiile publice din Romania, mai aproape de normalitatea anului 2023? Incepe marea digitalizare, cel putin teoretic. Din bugetul total de 2,2 miliarde de euro de care dispune Programul Crestere Inteligenta, Digitalizare si Instrumente Financiare 2021 – 2027, 811 milioane euro sunt alocate digitalizarii administratiei publice.
Primariile, ministerele si toate institutiile vor putea accesa fonduri pentru a dezvolta aplicatii, a implementa sisteme de gestionare a documentelor si platilor de la distanta, pentru a facilita cat mai multe servicii online pentru cetateni.
Pana la finalul acestui an, prin Programul Crestere Inteligenta, Digitalizare si Instrumente Financiare 2021 – 2027 vor fi lansate 17 apeluri de proiecte in valoare totala de 1,82 miliarde de euro.
„ Programul Cercetare Inteligenta, Digitalizare si Instrumente Financiare va permite accelerarea digitalizarii tuturor serviciilor publice, demers absolut necesar atat din perspectiva cetatenilor, cat si a institutiilor publice care au nevoie sa se adapteze la cerintele erei digitale. Primele apeluri de proiecte prin PCIDIF vor viza, pe de o parte, crearea de hub-uri de inovare si transferul in piata al rezultatelor cercetarii si, pe de alta parte, implementarea solutiilor digitale in administratie, educatie si cultura. Actiunile finantate vor viza dezvoltarea de aplicatii digitale pentru servicii publice imbunatatite in beneficiul cetatenilor si al mediului privat, dar si cresterea nivelului de interoperabilitate al sistemelor informatice din administratia publica, prin crearea unui sistem interconectat care sa permita reutilizarea informatiilor si a serviciilor”, a declarat ministrul Marcel Bolos.
In ceea ce priveste digitalizarea marilor servicii publice, interventiile vizeaza: asigurarea sistemelor informatice necesare institutiilor publice centrale pentru operationalizarea serviciilor publice electronice realizarea, dezvoltarea, implementarea serviciilor publice electronice precum si imbunatatirea serviciilor publice electronice existente din perspectiva interactiunii cetatenilor, reprezentantilor mediului privat de afaceri cu institutiile si autoritatile publice.
Se urmareste digitalizarea extinsa a tuturor interactiunilor administrative cu cetatenii, persoanele juridice pentru instaurarea unei e-guvernari depline si de care vor beneficia cetatenii indiferent de tipul de serviciu public pe care il acceseaza, indiferent de rezidenta sau tipul de institutie sau autoritate publica cu care interactioneaza.